Starlistan för Eurovision song contest 2011 (semifinal 1)

Här alla som läser min blogg! Här kommer ett helt nytt blogginlägg! Det här handlar om dem som tävlar i Eurovision song contest 2011 (semifinal 1). Dem här tävlar i den: Den första semifinalen kommer att sändas den 10 maj från Esprit Arena i Düsseldorf. De tio länder som fått högst antal poäng (i kombinerad jury- och telefonröstning) går vidare till finalen den 14 maj. Spanien och Storbritannien måste sända och rösta i denna semifinal. Det land som från varje semifinalhalva blev framlottade först fick bestämma sitt eget startnummer, inom den halvan det blev invalt i vid semifinalsdragningen. Dessa två länder blev Polen (första halvan) och Grekland (andra halvan- EBU kommer meddela poäng och placeringar för samtliga länder först då finalen är avklarad. Detta för att jurygrupperna och tittarna inte ska bli påverkade i finalen utifrån vilka länder det gick bäst respektive sämst för, utan ha en neutral bild av hur det gick. Vid semifinalsdragningen lottades det om vilka länder som kommer tävla i den första respektive andra halvan av semifinalen Nedan listas de tävlande länderna i startordningen. 1 Polen Magdalena Tul "Jestem" (Jag är) polska 2 Norge Stella Mwangi "Haba Haba" (Undan för undan) engelska/ swahili 3 Albanien Aurela Gaçe "Feel the Passion" (Känn passionen) engelska/ albanska 4 Armenien Emmy "Boom-Boom" engelska 5 Turkiet Yüksek Sadakat "Live It Up" (Leva upp) engelska 6 Serbien Nina "Čaroban" (Magiskt) serbiska 7 Ryssland Alex Sparrow "Get You" (Ta dig) engelska 8 Schweiz Anna Rossinelli "In Love for a While" (Kär för en stund) engelska 9 Georgien Eldrine "One More Day" (En dag till) engelska 10 Finland Paradise Oskar "Da Da Dam" engelska 11 Malta Glen Vella "One Life" (Ett liv) engelska 12 San Marino Senit "Stand By" (Stå bredvid) engelska 13 Kroatien Daria Kinzer "Celebrate" (Fira) engelska 14 Island Sjonni's Friends "Coming home" (Kommer hem) engelska 15 Ungern Kati Wolf "What About My Dreams?" (Vad sägs om mina drömmar?) engelska, ungerska 16 Portugal Homens da Luta "A luta é alegria" (Kampen är glädje) portugisiska 17 Litauen Evelina Sašenko "C'est ma vie" (Det är mitt liv) franska, engelska 18 Azerbajdzjan Ell & Nikki "Running Scared" (Skrämmas) engelska 19 Grekland Loukas Giorkas feat. Stereo Mike "Watch My Dance" (Titta på min dans) grekiska, engelska Jag skriver resultatet imorgon (onsdag)! Ha en bra dag så ses vi nästa gång jag bloggar här! Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0